Strona główna » Blog » Projektowanie UX/UI strony internetowej – czy rzeczywiście trzeba nastawiać się na odbiorcę ?

Projektowanie UX/UI strony internetowej – czy rzeczywiście trzeba nastawiać się na odbiorcę ?

projektowanie-stron-a-ux-psychologia-kolorow

Projektowanie stron internetowych, które stanowią wizytówkę Twojego biznesu to nie tylko odpowiednia dawka informacji, kilka krzykliwych haseł i liczne „guziki” zachęcające do dokonania zakupu, zarejestrowania swojego maila, czy złożenia zamówienia.

Jeżeli strona www ma dobrze sprzedawać powinny poprzedzić ją liczne badania, analizy i przemyślana konstrukcja strony zwracająca uwagę użytkownika na te rzeczy, które chcemy promować jako najważniejsze a jednocześnie rozwiązania powinny niejako wyprzedzać działania użytkownika, by same narzucały się do wykonania. Tak przygotowana i zaprojektowana strona internetowa może stać się silnikiem Twojego biznesu, generować wysoką konwersję, która zapewni stały i większy dochód przedsiębiorstwa. 

Widziałem w sieci fajną stronę… jak działa dobry projekt UX

To zdanie bardzo często wykorzystywane jest do opisania swoich preferencji dotyczących własnej strony internetowej. Konkurencja ma podobną albo po prostu, jakaś firma, gdzieś wykorzystała takie a nie inne rozwiązanie. Tymczasem, powtórzenie pomysłów, które sprawdziły się u kogoś, wcale nie oznacza, że sprawdzą się one również w tym biznesie. Jest oczywiście taka szansa. Jednakże, nowy, świeży projekt strony internetowej, uwzględniający pomysły konkurencji, to zdecydowanie lepsza droga budowy własnej. Dzięki temu z pewnością będzie skuteczniejsza. Natomiast, warto zwrócić uwagę na to, że skoro ta przykładowa strona się podoba, to prawdopodobnie została właśnie tak starannie zaprojektowana. 

Oczywiście, wskazanie twórcom strony www, jaka stylistyka czy estetyka podoba się klientowi jest bardzo pomocne, ale nie oznacza to, że tworzona strona będzie odwzorowaniem tego, co już jest. Przede wszystkim jest to mało skuteczne, a po drugie, mało eleganckie. Nie warto więc iść w tym kierunku. Zdecydowanie lepiej postawić na oryginalność, przeprowadzić badania, wykonać niezbędne analizy i wyciągnąć wnioski. Taka inwestycja szybko się zwraca i pozwala na lepsze wybicie się w gąszczu tysięcy stron internetowych i rozpoczęcie zarabiania. 

Projektowanie strony – jak zacząć i co ma wpływ na UX

Podstawą pracy nad stroną internetową powinno być bardzo dokładne określenie grupy docelowej i stworzenie persony. Grupa docelowa, to zbiór, do którego przedsiębiorca chce dotrzeć ze swoim produktem lub usługą. Trzeba zastanowić, czy jest to grupa zamożna, czy wykształcona, jakie ma zainteresowania, preferencje, wymagania i standardy. Po opisaniu grupy docelowej, czas przejść do persony. W grupie docelowej może być kilka person, ponieważ przyjmuje się, że persona to idealny klient – jeden konkretny, a w grupie docelowej takich klientów może być znacznie więcej. 

Przygotowanie person przed startem projektowania ma sens

Personę należy określić maksymalnie szczegółowo. Płeć, wiek, wykształcenie, zainteresowania, pochodzenie, miejsce zamieszkania i wiele innych szczegółów. Dla ułatwienia warto posegregować sobie wymieniane cechy i podzielić je na:

  • Demograficzne 
  • Psychologiczne.

W ten sposób opisanie persony staje się łatwiejsze. 

Jak wykorzystać persony do projektu strony ?

A jak to potem wykorzystać? Znając dokładnie swojego klienta można wprowadzić na stronie internetowej rozwiązania, które będą mu odpowiadały. Przykładem niech będzie strona internetowa, na której można kupić kosmetyki dla kobiet i mężczyzn. Strona główna jest stonowana, neutralna i elegancka. Pierwszym wyborem, jakiego dokonuje klient, to wybór płci – czy poszukuje kosmetyków dla kobiet czy dla mężczyzn. Po kliknięciu zmienia się layout – kosmetyki dla kobiet prezentowane są w pastelowych barwach, wprowadzone są dekoracyjne motywy i całość wygląda lekko i bardzo delikatnie. Natomiast layout dla mężczyzn jest bardziej zdecydowany i stanowczy, dominują ciemne barwy i proste komunikaty. W ten sposób, strona internetowa dostosowuje się do potrzeb i wymagań każdego z danej grupy docelowej. Przykłady można by mnożyć. 

Psychologia kolorów w projektowaniu stron

Psychologia kolorów w projektowaniu stron

Warto również zainteresować się w tym miejscu psychologią kupowania i kolorów. Czerwony kolor silnie kojarzy się ze światłem STOP. Zastosowanie go w miejscu, w którym chcemy na chwilę zatrzymać klienta, skłonić go do refleksji i być może zachęcić do zakupu będzie dobrym rozwiązaniem. Ale wprowadzenie zielonego koloru na przycisku „opuść stronę” i czerwonego na przycisku „kup” może okazać się bardzo zgubnym działaniem, bo odruchowo klienci skierują się w stronę zielonego guzika – ten naturalnie zachęca do podjęcia aktywności.

Jak dobrać kolory w projekcie

Innym przykładem niech będzie zastosowanie np. koloru żółtego w okolicy przycisku zachęcającego do działania. Kolor żółty wywołuje pozytywne uczucia, budzi radość, zadowolenie, wywołuje przyjemne uczucie ciepła, sprzyja zapamiętywaniu. Jeżeli decyzji zakupowej towarzyszy uczucie radości i zadowolenia, to jesteśmy w stanie szybciej ją podjąć i zwykle jest to decyzja pozytywna. Żółty kolor niejako zachęca do dokonania zakupu, poprzez wprowadzenie w przyjemny stan, a ten zawsze bardziej motywuje do wyrażania wszelkiej zgody. Niebieski kolor działa uspokajająco. Daje poczucie bezpieczeństwa i pewność i buduje wrażenie niezawodności. Prezentowanie swoich produktów lub usług na takim tle, automatycznie powoduje przeniesienie tych wrażeń na prezentowane produkty. 

Projektowanie UI – co jest ważne ?

Tak naprawdę ważny jest każdy szczegół. Z zakresu konstrukcji strony internetowej, ważna jest jej czytelność i nawigacja. Czy wszystko można łatwo znaleźć, czy nie ma problemu z lokalizacją poszczególnych sekcji, czy ścieżka powrotu do określonego punktu jest jasna. Wspomniane elementy, jak kolorystyka, guziki czy właśnie czytelność strony internetowej to elementy tzw. UX, czyli User Experience. Doświadczenie użytkownika, to cała sfera emocjonalna, która towarzyszy użytkownikowi w czasie pobytu na stronie internetowej. Czy jest mu tam dobrze, czy się odnajduje, czy wie, co może zrobić i jak osiągnąć cel, czy chce wchodzić w interakcję ze stroną. Oczywiście, dokładna analiza informacji przed projektowaniem strony, powinna pozwolić tak zaprojektować wszystko, by chciał.

Interakcje ze stroną – projektowanie UI

Nie bez znaczenia jest jednak to, czy strona www jest prosta w obsłudze z technicznego punktu widzenia, czyli UI. User Interface to techniczny aspekt interakcji ze stroną internetową. Jeżeli dokonanie płatności wymusza pobieranie dodatkowych, niezrozumiałych programów albo formularz kontaktowy jest technicznie skomplikowany – np. ma zbyt wiele pól lub nieprzyjazny wygląd, to działa zniechęcająco i może spowodować, że użytkownik zrezygnuje z jego wypełnienia. Taka konstrukcja formularza nie zachęci też do sfinalizowania transakcji, zapisania się na szkolenie czy zamówienia usługi. Właśnie dlatego, należy dołożyć wszelkich starań, by sekcje te były wizualnie dopracowane w każdym detalu, zadbać o zgłaszanie błędów, by użytkownik wiedział np. co źle wypełnił. Jednocześnie, informacje te muszą być proste, jasne i jednoznacznie zrozumiałe. Dobrze sprawdza się tutaj stosowanie podpowiedzi (np. Przy wprowadzaniu adresu do wysyłki – przykład pokazujący w jakim formacie wprowadzić adres pomoże uniknąć błędów). 

Projektowanie i content czyli teksty na stronę

Niezwykle istotne są również starannie zaprojektowane teksty, które są merytoryczne, niosą odpowiedź na potencjalne pytania użytkowników, rozwiązują problemy użytkowników, a do tego są napisane zgodnie z wytycznymi SEO, co powoduje, że strona internetowa jest wysoko pozycjonowana w wyszukiwarce Google np. przez odpowiedni tytuł zawierający słowo kluczowe powtarzane w opisach i nagłówkach. Graficzny projekt tekstów, czyli pogrubienia, zdjęcia i nagłówki podnosi ich jakość i powoduje, że dodatkowo pozytywnie oddziałują na tworzoną stronę, zwiększając szansę na jej skuteczność i podnosząc konwersję sprzedaży. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

5 × cztery =